Google Search Ads

Google Search Ads is de meest gebruikte advertentievorm binnen Google

oogle Search Ads is de meest gebruikte advertentievorm binnen Google Ads. Maar zo’n Google Search Ad, wat is dat nou eigenlijk en hoe gaat dat in zijn werking? Op deze vragen geven wij in deze blog antwoord.

Wat zijn Google Search Ads

Search Ads zijn advertenties welke boven- en onderaan de zoekresultaten verschijnen. Deze verschijnen nog boven de organische zoekresultaten. De advertenties bestaan uit verschillende koppen, beschrijvingen. Ook kunnen ze afbeeldingen en andere extensies bevatten. De advertenties worden vertoond wanneer men opzoek is naar een bepaald product of dienst die aansluit bij hetgeen waarop de adverteerder adverteert. Onderstaand een voorbeeld van een mogelijke advertentie die wordt vertoond wanneer men opzoek is naar een online marketing bureau die hen kan ondersteunen met het adverteren op Google.

Hoe gaan deze advertenties in zijn werking?

Allereerst moet er een doelgroep worden bepaald waaraan de advertenties zullen worden vertoond. Voor een meubelwinkel in Groningen zou dit bijvoorbeeld een doelgroep worden woonachtig in Groningen met een straal van 25 km. Verder wordt er getarget op mensen met een woning (koop/huur). Ook kan er affiniteit met het inrichten van woningen en meubels worden toegevoegd. Hierna worden de budgetten toegevoegd. Er kan zowel een dag budget als een maand budget worden toegevoegd. Daarna worden de zoekwoorden waarop de advertenties vertoond zouden moeten worden aangegeven en is het mogelijk een maximaal bod per click in te stellen, bijvoorbeeld €1,50. Als dit gedaan is kunnen er advertenties worden gemaakt. Er moeten advertentie koppen, beschrijvingen en mogelijk extensies worden toegevoegd. Ook moet er natuurlijk een link naar de betreffende landingspagina worden toegevoegd. Wanneer dit allemaal gebeurd is kunnen de advertenties live en kunnen bezoekers worden gegenereerd naar de website.

Het aantal vertoningen van je advertentie en de positie hebben te maken met verschillende factoren. Allereerst is de bieding en het dag budget van belang. Wanneer de bieding lager ligt dan die van de concurrent kan het zijn dat de advertentie niet zijn volledige potentie behaald. Daarnaast is ook de relevantie van belang. Google geeft voorrang aan advertenties waarvan zij denken dat deze het meest relevant zijn bij de betreffende zoekopdracht. Tot slot is de advertentie kwaliteit van degelijk belang. Google geeft een score aan de advertenties. Hoe beter de advertentie scoort (kwaliteit van koppen, beschrijvingen, extensies, bod en relevantie) hoe hoger de score en hoe vaker de advertentie vertoond zou worden.

Adverteren op Google?

Wil jij starten met het adverteren via Google Ads? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden van Google Ads.