Het belang van een goede landingspagina

Een landingspagina, de pagina die een bezoeker als eerste ziet wanneer hij op jouw website terechtkomt. Wat is het, wat zijn de voordelen van een goede landingspagina en hoe verbeter ik mijn landingspagina? Op deze vragen geven wij hieronder antwoord.

Wat is het?

Zoals hierboven vernoemd is een landingspagina het eerste wat een bezoeker ziet van jouw website, het is dus van groot belang dat de bezoeker deze pagina interessant vindt. Anders ben je de bezoeker direct kwijt, en dat wil je natuurlijk niet! Het doel van een landingspagina is dus om de juiste info aan je bezoeker te tonen. Is iemand op zoek naar gieters dan moet je hem geen pagina met koffiebonen tonen. Het is dus van belang dat jij de juiste landingspagina koppelt aan de zoekopdracht van de bezoeker.

Stel jij hebt een online webshop die caravans, campers en tenten verkoopt. Wanneer iemand dan zoekt op caravans is het van belang dat er een landingspagina volledig is ingericht op caravans. Zorg dus altijd dat je verschillende landingspagina’s hebt voor al je verschillende producten/diensten.

Voorbeeld zoekterm en landingspagina

Hieronder is een zoekterm te zien ‘online marketing bureau’. De internetgebruiker is op zoek naar een online marketing bureau en ziet hier de link van Kroeze & Maats. Wanneer deze op de link klikt landt hij op de homepagina (landingspagina) van Kroeze & Maats. Hier vindt de bezoeker de nodige informatie over Kroeze & Maats en kan hij voor specifiekere informatie doorklikken via de website.

Zoekterm online marketing bureau
Link naar landingspagina Kroeze & Maats
Landingspagina Kroeze & Maats

Voordelen van een goede landingspagina:

  • Wanneer jij goede landingspagina’s hebt ingericht zal jouw SEO-score sterk verbeteren en wordt jouw website dus hoger in de zoekresultaten van Google getoond.
  • Goede landingspagina’s zorgen naast een verbetering in de SEO ook voor een verbetering in de SEA. Een kwalitatief goede landingspagina zorgt voor een lager CPC en een hogere plek in de betaalde zoekresultaten van Google.
  • Doordat je website vaker vertoond wordt in zoekmachines zullen er ook meer bezoekers naar jouw website komen.
  • En tot slot zorgt een goed ingerichte landingspagina uiteraard voor een fijne bezoekerservaring. Wat ervoor zorgt dat bezoekers sneller terugkeren naar jouw website.

Tips voor een goede landingspagina:

  • Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk relevante zoekwoorden gebruikt in de teksten op je landingspagina. Dit maakt het makkelijker voor Google om jouw website hoger in de resultaten te laten komen.
  • Doe zoekwoordenonderzoek om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn. Dit kun je zelf doen of laten doen door een SEO- of SEA-expert.
  • Blijf aanpassingen doorvoeren op je landingspagina’s, wanneer je dit doet blijft Google je in de gaten houden en actief indexeren.
  • Maak gebruik van opsommingen, uit onderzoek blijkt dat bezoekers het fijn vinden om op deze manier informatie op te nemen. Daarnaast is het goed voor je SEO-score en dus ook voor je Google ranking.
  • Zorg voor een sterke CTA (call to action) op je landingspagina’s. Kijk daarnaast of het mogelijk is om een conversieactie op je landingspagina te zetten. Uiteindelijk blijft het doel natuurlijk conversies binnen halen.

Wil jij landingspagina’s laten maken of je huidige landingspagina’s verbeteren? Laat het ons weten en wij gaan aan de slag!