Remarketing (Retargeting)

Remarketing, een begrip wat je vast al eens vaker hebt gehoord. Bijna alle online giganten maken er gebruik van en dit levert ze veel succes op, maar wat is het nou eigenlijk?

Wat is het?

Je kent het vast wel, je hebt gezocht naar een nieuwe broek op de website van een kledingwinkel en je ziet vervolgens allerlei reclames van die broek voorbij komen. Een typisch voorbeeld van remarketing. Veel mensen vinden het irritant maar voor bedrijven is dit vaak dé factor tot succes. Zij verhogen hierdoor namelijk hun conversies. De kans dat jij overgaat tot de aankoop van deze broek na het zien van deze advertenties is namelijk 70% groter dan als het bedrijf jou deze advertenties niet zou tonen.

Bedrijven tonen je deze advertentie omdat jij je bij het eerste bezoek aan hun webwinkel waarschijnlijk aan het oriënteren was. Je was opzoek naar een nieuwe broek en vond dit type leuk. Toch denk je voordat je over gaat tot aankoop eerst eens kijken wat anderen te bieden hebben. Om te zorgen dat jij hun broek niet vergeet toont de onderneming jou advertenties van deze broek om jouw aankoopbelang te stimuleren en om deze aankoop bij hun te doen en niet bij een andere leverancier. Maar hoe weten ze eigenlijk dat ik de broek heb bekeken?

Hoe dit in zijn werking gaat is als volgt. Een bedrijf verzamelt cookies. Hierdoor kunnen zij precies zien of jij interesse hebt getoond in de broek. Aan de hand hiervan creëert het bedrijf een remarketinglijst. Deze lijst bevat iedereen die interesse heeft getoond in de broek. Vervolgens tonen zij advertenties van deze broek aan de mensen die opgenomen zijn in deze remarketinglijst. Via deze advertenties proberen ze mensen voor een tweede keer naar de website te lokken en ze zo te stimuleren tot aankoop van de broek.

Remarketing voorbeeld

Voorbeeld

Om het voorbeeld vorm te geven creëren we een persona die een aankoop wil doen:

Jan heeft koffie over zijn telefoon gemorst en heeft nu een nieuwe telefoon nodig.

Jan besluit om op Google op zoek te gaan naar een nieuwe telefoon, hij komt hier een aantal aanbieders tegen waaronder de webshop ‘WebWinkel’.

Hij bekijkt een aantal laptops bij deze verschillende aanbieders maar gaat niet tot aankoop over, hij wil er nog even over nadenken.

De volgende dag is hij aan het browsen en komt een advertentie van WebWinkel tegen met een aantal telefoons die hij gisteren bekeken heeft. Hij herkent een telefoon waar hij interesse in heeft en klikt erop.

Vervolgens bekijkt hij hem nog een keer goed en besluit om hem te bestellen bij WebWinkel.

WebWinkel heeft hier door het inzetten van remarketing de klant die in eerste instantie niet tot aankoop over ging toch over kunnen halen.

Tips

Nu je weet wat remarketing is en hoe het in zijn werk gaat hebben we nog een aantal tips om rekening mee te houden:

  • Zorg dat de advertenties niet irritant worden, oftewel stel een frequentie limiet in. Dit zorgt ervoor dat iemand de advertentie maar een bepaald aantal keer te zien kan krijgen.
  • Let er goed op dat je mensen die recent al tot conversie over zijn gegaan uitsluit. Deze mensen hebben al een aankoop gedaan dus de kans dat ze nog een keer tot conversie overgaan is klein.
  • Wanneer jouw bedrijf zich focust op herhaalaankopen dan is het van belang om in kaart te brengen op welke termijn deze herhaalaankoop plaatsvindt. Hier kun je dan vervolgens je remarketing campagne op inrichten.
  • Begin met het verzamelen van remarketing data, ook wanneer je nog niet van plan bent om dit direct te gebruiken. Wanneer je dit later toch wilt inzetten is het erg handig om al wat data klaar te hebben staan.

Benieuwd hoe jouw bedrijf gebruik kan maken van remarketing? Neem contact met ons op en wij gaan voor je aan de slag!