Statische of Dynamische banners?

Wat is het verschil tussen statische en dynamische banners?

Een statische banner of een dynamische banner (HTML5), welke van de twee is de beste optie? Voor beide valt wat te zeggen. Het ligt voornamelijk aan de boodschap die je met de banner wilt overbrengen. Voordat we verder gaan met deze vraag behandelen we eerst de basis, want wat is nou eigenlijk een banner? 

Banners zijn advertentie varianten die je vaak op een website naast of onder een artikel ziet staan (zie onderstaande afbeelding). Ook komen banners naar voren tijdens het gebruiken van een app op je smartphone. Het is een manier om je product, dienst of evenement te promoten bij een door jou gekozen doelgroep. 

Deze banners worden (vaak) uitgezet door Google Ads in haar partnerschap netwerk bestaande uit bedrijven zoals nu.nl en marktplaats. Vaak is het ook mogelijk om direct op een door jou gekozen site banner ruimte in te kopen.

Nu je weet wat een banner is leggen we je het verschil tussen beide type banners uit. We beginnen met de statische banners.

Statische banners

Wat zijn nou precies statische banners? Statische banners zijn zoals de naam al zegt banners die niet bewegen. Vaak is zo’n banner een afbeelding met tekst erin zoals hieronder vertoond is. Statische banners kun je het beste inzetten op websites waar veel en snel gescrold wordt. Ook is een statische banner in te zetten als achtergrond op bijvoorbeeld je Facebook of LinkedIn account. Het voordeel van een statische banner is dat de ontvanger in een oogopslag jouw boodschap ziet.

Dynamische banners

Dynamische banners zijn banners die bewegen (zie onderstaande banner). Dit type banner wordt ook wel een HTML5 banner genoemd, dit omdat HTML5 het bestandtype van deze banners is. Dynamische banners creëren, doordat ze bewegen, meer opvalwaarde dan een statische banner. Ook is het mogelijk meerdere producten uit te lichten. Een ideale banner om mee te adverteren. De banners presteren het optimaalst op een site waar men de tijd neemt een artikel te bekijken zoals een nieuwssite of een website van een kledingleverancier.

Conclusie

Beide bannertypes hebben zijn eigen voor een nadelen. Toch geven wij de voorkeur aan een dynamische (HTML5) banner. Dit omdat deze meer opvalwaarde creëert dan een statische banner en omdat deze banner meerdere punten kan uitlichten. Benieuwd naar wat een bannercampagne jou kan opleveren? Neem contact met ons op!